پاکسازی شهر از انقلاب!

وقوع انقلاب اسلامی، زندگی فردی و اجتماعی ملت ایران و بسیاری از مردم مسلمان و غیر مسلمان جهان را تحت تاثیر قرار داد. افرادی را از صدر به زیر کشید و حسن باقری ها و قاسم سلیمانی ها و حسین همدانی ها را به جهان معرفی کرد. انقلاب ظرفیت های مختلف این ملت را به میدان آورد. برخی را مرد جنگی کرد، برخی را صنعتگر و مبتکر، برخی را به عرصه فرهنگ کشاند…

🔹سال ها دیوارهای شهر، قدمگاه انقلاب بود و تاریخ مصوری بود از انقلاب و حوادث ریز و درشت آن. مرگ بر شاه، درود بر خمینی، مرگ بر رجوی و… برای عده‌ای خاطره بود و برای عده‌ای درس تاریخ.

🔹جملات قصار، نقاشی شهدا و… شهر ما را زیبا کرده بود.

🔹متاسفانه امروز این یادگاری های تاریخ معاصر این شهر و دیار یکی یکی از بین می رود. شاید از هزاران شعار و دیوارنوشته‌ی غنیمتی تنها صد یا دویست یادگاریِ کم رنگ و خط خورده باقی مانده باشد.

🔹این دیوارنوشته ها میراث فرهنگی جوانمرگ ما هستند. اگرچه بخش عمده‌ای از آن نابود شده است اما شایسته است به حفظ و نگهداری همین مقدار کم نیز توجه کرد.

🔹این دیوارنوشته‌ها جزئی از تاریخ این کشور است و نمایشگاهی است که حاصل خلاقیت، هنر و همت و اعتقاد مردمی است که حماسه‌آفریدند و دیوارها را دفتری برای روایت حماسه کردند.
به بهانه‌ی زیباسازی، نقش های زیبا، رنگ شدند.

🔹واقعا اگر زیباسازی هدف است، به جای رنگ کردن دیوار، نقاشی ها و دیوار نوشته ها را احیا کنید. بعضی از رنگ آمیزی دیوارها آنقدر ساده و زشت و بی معنی است که ببننده را به این فکر می اندازد که آیا این رنگ زدن غیر از پاک کردن یادگاری‌های فرهنگی و تاریخی، قصد دیگری داشته است؟
برای زیباسازی شهر باید ابتدا زیبایی ها را دید. چشم ها را باید شست…

درباره ی

مطلب پیشنهادی

بلیط نمایش «فصل شیدایی»به صورت رایگان

سرهنگ کریم‌پور: عرضه بلیط نمایش «فصل شیدایی»به صورت رایگان است. همدان-معاون روابط عمومی و تبلیغات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code