مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: مدرسه در تراز باید فراتر از یک نهاد آموزشی عمل کند و به مرکز تعاملات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی محله تبدیل شود.
رسول شیدایی در جلسه کارگروه راهبری تحول اداری استان همدان با اشاره به اهمیت بازتعریف جایگاه مدرسه در ساختار اجتماعی، گفت: مدرسه تراز باید فراتر از یک نهاد آموزشی عمل کند و به مرکز تعاملات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی محله تبدیل شود.
وی با تأکید بر گفتمانسازی و شبکهسازی در مسیر تحقق مدرسه تراز، افزود: برای رسیدن به این هدف، باید معلمان، دانش آموزان، اولیا و ابعاد مختلف مدرسه تراز را بشناسیم و درک مشترکی از مأموریت آن ایجاد کنیم.
شیدایی با بیان اینکه مدرسه در تراز باید با نیازهای بومی هر منطقه همراستا باشد، خاطرنشان کرد: این مدرسه باید پاسخگوی اقتضائات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی محله باشد.
وی نقش مدیر مدرسه را کلیدی دانست و گفت: مدیر مدرسه در مدرسه تراز باید همهکاره محله باشد؛ از هدایت تربیتی دانشآموزان گرفته تا تعامل با خانوادهها، نهادهای محلی و حتی مدیریت بحرانهای اجتماعی. این نگاه جدید، نیازمند توانمندسازی مدیران و بازتعریف مأموریتهای آنان است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان در پایان با اشاره به اهمیت توجه به بوم در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی، خاطرنشان کرد: مدارس تراز باید بر اساس ویژگیهای بومی هر منطقه شکل بگیرند. این یعنی شناخت دقیق ظرفیتهای محلی، فرهنگ منطقه، و نیازهای خاص دانشآموزان در هر ناحیه. تنها در این صورت است که مدرسه میتواند به مأمن رشد و شکوفایی نسل آینده تبدیل شود.