یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۲۷ ب.ظ
کشور غنا تا چه اندازه برای همدان اولویت است؟
به نظر می‌رسد بازارهای کشورهای همسایه و منطقه از اهمیت بیشتری برای گسترش تجارت برخوردار باشند اگرچه آفریقا نیز یک بازار مهم و هدف است. از این رو روشن شدن وزن کشورهای منطقه در سبد تجارت همدان با توجه به پیوندهای فرهنگی و تاریخی و همچنین مزیت همسایگی برای مشخص شدن اولویت حضور در غنا، مهم است. از سوی دیگر باید مشخص شود تلاش‌ها برای حضور در غنا تا چه اندازه برای صادرات محصولات ایرانی است و تا چه اندازه برای واردات کاکائو و آناناس و… است و از سوی دیگر باید مشخص شود همدان تا چه اندازه از این مراودات بهره مند می‌شود.

انتخاب علی‌اصغر زبردست، استاندار اسبق همدان، به عنوان رئیس اتاق بازرگانی همدان کافی بود تا پارلمان بخش خصوصی اقتصادی همدان را پرسروصداتر کند. به هر حال حضور استاندار اسبق در کسوت ریاست اتاق بازرگانی به خودی خود خبرساز است.

در مدت اخیر، ارتباط اتاق بازرگانی همدان با کشور غنا بیش از دیگر فعالیت‌های اتاق بازرگانی رسانه‌ای شده است. حضور موثر در آفریقا و به ویژه بازاریابی و کمیت و کیفیت بخشی به حضور اقتصادی در کشورهای آفریقایی نه تنها یک مستحب برای بخش دولتی و خصوصی ایران محسوب نمی‌شود بلکه با توجه به رقابت جهانی برای حضور در این قاره، افزایش حضور در آفریقا را باید یک واجب برای سیاست‌خارجی و تجارت خارجی ایران دانست.

به ویژه توجه به کشت فراسرزمینی در آفریقا موضوعی قابل توجه است که می‌تواند با وجود بحران آب در کشور، نیازهای راهبردی ایران به محصولات کشاورزی را تامین و نوعی از خودکفایی را پدید آورد.

اما با توجه به اینکه خط مستقیم کشتیرانی ایران به غنا وجود ندارد، چرا غنا برای اتاق بازرگانی همدان جذابیت پیدا کرده است؟ آیا بهتر نیست اتاق بازرگانی همدان اسناد پژوهش‌ها و کارهای مطالعاتی خود که زمینه ساز توجه این اتاق به غنا و غرب آسیا شده است را منتشر کند تا عموم مردم و نخبگان نسبت به اهمیت این کشور و منطقه آگاه شوند و سایر ظرفیت‌های استان نیز در این رابطه به کار گرفته شود؟ مثلا شاید شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فنی-مهندسی، شرکت‌های تولیدکننده صنایع فرهنگی بتوانند با توجه به اطلاعات ارائه شده، بازار غنا را برای حضور خود سودمند ببینند. کسی منکر حضور در آفریقا نیست اما از سوی دیگر باید مشخص شود وضعیت ایران و به ویژه همدان در بازارهای کشورهای منطقه چگونه است؟ عراق و اقلیم کردستان عراق تا چه اندازه بازار محصولات تولیدی همدان هستند؟ از سوی دیگر عملکرد اتاق بازرگانی برای صادرات محصولات مختلف تولیدی در همدان از محصولات کشاورزی تا صنایع غذایی و صنایع دستی و… به دیگر کشورهای همسایه مانند ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و یا روسیه چگونه بوده است؟

به نظر می‌رسد بازارهای کشورهای همسایه و منطقه از اهمیت بیشتری برای گسترش تجارت برخوردار باشند اگرچه آفریقا نیز یک بازار مهم و هدف است. از این رو روشن شدن وزن کشورهای منطقه در سبد تجارت همدان با توجه به پیوندهای فرهنگی و تاریخی و همچنین مزیت همسایگی برای مشخص شدن اولویت حضور در غنا، مهم است. از سوی دیگر باید مشخص شود تلاش‌ها برای حضور در غنا تا چه اندازه برای صادرات محصولات ایرانی است و تا چه اندازه برای واردات کاکائو و آناناس و… است و از سوی دیگر باید مشخص شود همدان تا چه اندازه از این مراودات بهره مند می‌شود.

از این رو با استقبال از گسترش مراودات با کشورهای آفریقایی، باید شفافیت لازم برای تشویق دیگر فعالان اقتصادی و یا علاقه‌مندان به این حوزه و از سوی دیگر عموم مردم از سوی اتاق بازرگانی انجام بگیرید و برنامه‌ها، پژوهش‌ها و همچنین جایگاه این مراودات در تقویت اقتصاد کشور به صورت شفاف منتشر شود.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

اخبار مرتبط

لینک کوتاه: http://hamedanestan.ir/Aj0XJ